Ofte Stilte Spørsmål » BOF Bredbåndstelefoni

1. Hva er bredbåndstelefoni?

Bredbåndstelefoni, eller IP-telefoni som det også heter, er fasttelefon som benytter din internett-/bredbåndslinje for å kunne tilby deg den billigste måten å ringe på. Med bredbåndstelefoni fra BOF ringer du med en vanlig analog telefon. Den eneste forskjellen er at samtalene går via bredbåndslinjen din og ikke via den tradisjonelle telefonlinjen. Som bruker av bredbåndstelefoni så er det ingen praktisk forskjell.

2. Fungerer bredbåndstelefoni like bra som fasttelefon?

Ja! BOF Bredbåndstelefoni har kvalitetsgaranti. Vi benytter en egen dedikert båndbredde til bredbåndstelefonen, helt uavhengig av ditt internettabonnement.

3. Kan jeg bestille bredbåndstelefoni fra BOF?

For å bestille bredbåndstelefoni fra BOF må du har et aktivt internettabonnement fra BOF. Det er for å kunne tilby kvalitetsgaranti.

4. Kan jeg beholde mitt gamle telefonnummer?

Ja. Ved bestilling av bredbåndstelefoni kan man velge om du ønsker å beholde ditt gamle telefonnummer (kr 190,-) eller få utdelt et nytt telefonnummer (gratis). Flytting av telefonnummer, også kalt portering, tar som regel 14 dager.

5. Kan jeg bruke den telefonen jeg har i dag?

Dersom du har en analog telefon som er nyere enn ca 10 år, kan du beholde denne. Eldre telefoner har ofte ikke støtte for den nye standarden for kobling av telefoniledningen. ISDN-telefoner kan ikke brukes.

6. Trenger jeg en ekstra boks for bredbåndstelefoni?

Nei, vi leverer kun bredbåndstelefoni via et multimodem. Det vil si at ditt bredbåndsmodem/fibersentral har utgang for telefon. Så du slipper ekstra bokser og kabler.

7. Er det bindingstid på abonnementet til BOF?

Nei. Vi opererer ikke med bindingstid på noen av våre produkter med mindre det er spesialtilbud. Oppsigelsestiden er ut perioden man er fakturert for (opptil 3 mnd).

8. Har jeg mulighet til å se hvem som ringer til meg?

Ja, hvis du har en telefon med display som støtter tjenesten vil du kunne se hvem som ringer.

9. Kan jeg viderekoble innkommende samtaler?

Ja, men du må kontakte BOF for å aktivere viderekobling. Vi jobber med en løsning som gjør at du kan viderekoble telefonen selv.

10. Har jeg tilgang til telefonsvarer med BOF Bredbåndstelefoni?

Vi tilby per i dag ikke telefonsvarer, men jobber med å kunne tilby det. Det fins telefonapparater som f.eks. Simens Gigaset S685 som har innebygget telefonsvarer.

11. Kan jeg få spesifisert telefonregning?

Våre fakturaer spesifiserer ikke hvem du har ringt til. Spesifisert regning kan man få tilsendt på e-post ved å kontakte BOF. Vi jobber med en løsning som gjør at du kan få tilgang til spesifisert regning via våre nettsider. Våre fakturaer spesifiseres kun med antall samtaler, hvilke samtaler og hvor lang tid du har ringt sammenlagt.  Her er et eksempel:

2x samtaler til mobil 69 sek 02/11/10 til 17/11/10.

I eksemplet ovenfor er det foretatt 2 stk samtaler til mobil på totalt 69 sekunder i perioden 2. november til 17. november 2010. Prisen er da 2x startpris + 0,69 minutter.

12. Hvordan blir jeg registrert i telefonkatalogene?

Telefonnummeret blir automatisk sendt til registrering hos telefonkatalogene. Ønsker du ikke å være registrert hos telefonkatalogene må du kontakte oss. Hvor fort nummeret fjernes fra telefonkatalogene varier hos den enkelte telefonkatalogtjenesten.