Ofte Stilte Spørsmål » BOF Sikker Lagring

Svar på de vanligste spørsmålene rundt BOF Sikker Lagring. Finner du ikke svaret på dine spørsmål her, så send oss gjerne en epost.

1. Hva er BOF Sikker Lagring?

BOF Sikker Lagring er en nettbasert backuptjeneste av dine datafiler. Det vil si at du har et program som går i bakgrunnen på din PC eller Mac som automatisk laster opp dine filer til en av Norges sikreste serverparker som er i Oslo. Foretar du endringer på filene på din maskin vil programmet oppdatere de endringene du gjør kort tid etter. Med andre ord du sikrer deg mot tap av viktige filer ved brann, tyveri, datakrasj etc. I tillegg har du tilgang til alle dine opplastede filer via en egen profilside hos BOF.

2. Koster det noe å bruke BOF Sikker Lagring?

BOF Sikker Lagring finnes som en gratistjeneste med 2 GB lagring eller som betalingstjeneste. Se prisene her.

3. Hvor lenge kan jeg bruke BOF Gratis Lagring?

BOF Gratis Lagring kan du bruke så lenge du vil,  men er begrenset til 2 GB lagringsplass.

4. Er det trygt/sikkert å bruke BOF Sikker Lagring?

Ja. Vi jobber hele tiden for at BOF Sikker Lagring skal være den tryggeste plassen å lagre dine minner og dokumenter. All overføring av filer mellom dine datamaskiner og Jotta er kryptert med 256 biters AES SSL kryptering (Secure Socket Layer), den samme sikkerheten som brukes av nettbanker verden rundt, noe som gjør det praktisk talt umulig for andre å lese informasjonen som sendes.

5. Kan BOFs ansatte se på innholdet i filene mine?

Nei.

6. Hvor lang tid tar backup av filene mine?

Dersom datamaskinen din er koblet til en normal bredbåndslinje vil du typisk kunne overføre mellom 5 og 15 GB hver dag. Første gang du tar backup kan ta lang tid fordi du sender mange filer, men etter dette sender du bare nye og endrede filer. I teorien vil en 8 Mbps opplastingslinje gi 1 MB pr sekund.

7. Hvorfor får jeg ikke e-posten med aktiveringslenken?

Noen e-postleverandører som f.eks. online.no benytter en teknikk som heter grey-listing for å bekjempe søppelpost. Dette medfører at det kan ta opptil to timer før e-posten kommer gjennom til din innboks. Husk også å sjekke mappen for søppelpost. Meldingen kan ha havnet der. Kontakt BOF om du ikke får din aktiveringsepost.

8. Hvilke betalingsmidler kan jeg bruke på BOF Sikker Lagring?

Vi fakturer forskuddsvis 3 mnd eller 1 år av gangen, etter avtale. Faktura sendes pr i dag kun som post eller som et PDF-vedlegg til din epostadresse. Sistnevnte må det gjøres avtale om.

9. Kan jeg ta backup av eksterne harddisker?

Ja, BOF Sikker Lagring støtter backup av eksterne harddisker.

10. Kan jeg ta backup av en NAS disk?

Ja, BOF Sikker Lagring tillater backup av én NAS disk eller nettverksmappe.

11. Kan jeg bytte maskin på abonnementet mitt?

Ja, du kan når som helst bytte maskin på et abonnement.

12. Hvorfor er det 13 års aldersgrense for å registrere seg?

Vi kan ikke lagre personlig identifiserbar informasjon om personer under 13 år.

13. Hvilke plattformer er BOF Sikker Lagring tilgjengelig på?

BOF Sikker Lagring er tilgjengelig for Windows og Mac OS X.

14. Er det begrensninger på filstørrelse?

Nei, BOF Sikker Lagring har ingen begrensninger på filstørrelse.

15. Hvilke filtyper tar BOF Sikker Larging backup av?

BOF Sikker Lagring støtter backup av alle filtyper, men vi ønsker ikke å kaste bort båndbredde eller lagringsplass så vi tar ikke backup av operativsystemfiler, programfiler eller midlertidige filer. Altså utelater vi å ta backup av filer som lett lar seg gjenopprette eller som ikke er hensiktsmessig å ta vare på.

16. Tar BOF Sikker Lagring backup av skjulte filer eller mapper?

I utgangspunktet utelater BOF Sikker Lagring skjulte filer og mapper fra backup, men du kan endre dette til å inkludere skulte filer og mapper under Jottas innstillinger.

17. Hvordan sletter jeg en datamaskin fra mitt abonnement?

For å slette datamaskiner fra din konto må du logge deg på BOF’s hjemmeside. Klikk deretter på «Min konto» og velg fanen som heter «Datamaskiner». Trykk på lenken «Slett» ved siden av den datamaskinen du ønsker å slette. Bekreft slettingen.

18. Kan jeg ha flere datamaskiner registrert på én brukerkonto?

Ja. Men ved BOF Ubegrenset Lagring koster det kr 39,- pr ekstra maskin man har.

19. Hvordan kan jeg se hvilke filer jeg har tatt backup av?

Ved å logge deg på BOF’s hjemmeside kan du søke og bla i alle filene du har tatt backup av.

20. Gir BOF Sikker Lagring meg versjonshistorikk på endrede filer?

Ja, BOF Sikker Lagring tar vare på de 5 siste versjonen av alle dine filer.

21. Hvordan laster jeg ned filer fra BOF Sikker Lagring?

For å laste ned filer fra BOF Sikker Lagring må du logge deg på BOF’s hjemmeside. Der kan du søke og bla i filene du har tatt backup av. For å laste ned filer trenger du bare å velge de filene eller mappene du ønsker og deretter trykke «Last ned». Da vil filen(e) lastes ned til maskinen din.

22. Når tar BOF Sikker Lagring backup?

BOF Sikker Lagring tar det vi kaller kontinuerlig backup. Det vil si at backup er styrt av endringer istedenfor et tidsskjema. Fordelen med dette er at endringer blir lastet opp til serveren umiddelbart. Dette gir deg alltid oppdatert backup og det fordeler båndbreddebruken over tid.

23. Støtter BOF Sikker Lagring proxy-servere?

Ja.

24. Kan jeg spesifisere hvor mye båndbredde som benyttes?

Ja, man kan enkelt spesifisere båndbreddebruken under innstillinger på programmet.

25. Kan man pause mens den tar backup?

Ja, bare høyreklikk på BOF-ikonet nede ved klokken i Windows (oppe til høyre på Mac OS X) og velg «Pause sikkerhetskopiering». Når du er klar til å fortsette trykker du bare «Fortsett sikkerhetskopiering».

26. Må jeg laste ned og installere oppdateringer?

Nei, BOF Sikker Lagring finner selv programvareoppdateringer som den laster ned og installerer helt på egenhånd.

27. Jeg får ikke koblet til datamaskinen. Hva er galt?

Normalt så får vi liknende problemer fra andre brukere som benytter e-postadressen som brukernavn. Brukernavnet er ikke e-postadressen, men det brukernavnet du valgte da du registrerte konto hos BOF Sikker Lagring.

28. Hvordan sletter jeg filer?

Når du sletter en fil fra datamaskinen din blir den flyttet til Papirkurven. Der ligger den i 30 dager som en ekstra sikkerhet før den blir slettet fra BOF’s servere. Du kan tømme Papirkurven når som helst. Filer i arkivet kan slettes direkte fra arkivet.

29. Kan jeg levere maskinen eller harddisken min til BOF istedenfor å laste opp over nettet?

Nei, vi kan ikke ta imot utstyr som PC’er eller harddisker. Den eneste måten å laste opp filer er via nettet.

30. Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg?

Gå til denne siden. Der kan du be om å nullstille ditt gamle passord. Du vil da motta en e-post som forteller deg hvordan du kan lage et nytt passord.

31. Hvordan sletter jeg min brukerkonto?

For å slette en brukerkonto må du sende en e-post til post@bof-nett.no og be om at kontoen slettes. Husk å oppgi brukernavn.

32. Kan jeg velge mapper som skal ekskluderes fra backup?

Ja. Klikk deg inn på Mapper på progamvaren og velg mappen der du skal utelate mapper. Velg Utelat Mapper. Huk av for mappene du ønsker å utelate.

33. Min lokale backup-mappe er på 4 GB, hvorfor sier serveren at jeg har brukt 5 GB?

BOF Sikker Lagring tar vare på slettede filer i 30 dager etter du har slettet dem fra datamaskinen din. I tillegg tar BOF Sikker Lagring vare på de 5 siste versjonene av alle filene dine slik at du enkelt kan gå tilbake i tid å finne den versjonen av dokumentet du trenger. Disse ekstra dataene ligger kun på våre servere og tar derfor mere plass enn din lokale mappe.

34. Kan BOF Sikker Lagring synkronisere filer mellom PC’ene mine?

Nei, Vi jobber med løsning for dette men har ikke funksjonaliteten enda.

35. Klienten kan ikke koble til serveren?

Normalt skyldes dette din internettlinje er ustabil eller nede, men vi gjør av og til vedlikehold på serverne våre som gjør at noe nedetid kan påregnes. BOF-programmet er laget for å takle dette og vil automatisk koble seg til serverne så raskt linjen gjenopprettes. Backup vil da fortsette der den slapp. Har du problemer med ustabil linje må du kontakte BOF for å løse problemet.

36. Støtter BOF Sikker Lagring Windows Home Server?

BOF Sikker Lagring kan kjøre på Windows Home Server, men den er ikke offisielt støttet av oss så problemer kan oppstå.

37. Kan jeg dele filer med venner?

BOF Sikker Lagring har ikke funksjonalitet for fildeling.

38. Hvordan fjerner jeg BOF Sikker Lagring fra maskinen min?

For å fjerne BOF Sikker Lagring fra maskinen må du avinstallere programmet. For å gjøre dette må du først avslutte BOF Sikker Lagring. Gå deretter til startmenyen > programmer > BPF Sikker Lagring. Velg Uninstall. Aksepter valgene som veiviseren presenterer. På Mac må du avslutte programmet og flytte BOF Sikker Lagring som er lokalisert i programmappen din til Papirkurven på din Mac.