Ofte Stilte Spørsmål » Bredbånd

Klikk på spørsmålet for å hente frem svaret. Er det noe du ikke får svar på her kan du kontakte oss på e-post eller telefon 32795722

Hvordan kan jeg legge til e-postadressen fra BOF på min datamaskin.

Har du e-post fra BOF kan du både logge inn på e-posten via vår nettside (se logg inn øverst på nettsiden vår) eller benytte et eget e-postprogram for å hente ned e-post. For å kunne bruke et eget e-postprogram så trenger du å benytte følgende oppsett i din konto:

  1. Kontotype POP3
  2. Brukernavnet er hele e-postadressen din
  3. Innkommende e-postserver er mail.bof-nett.no
  4. Utgående e-postserver er smtp.banetele.no
  5. Systemet skal ikke ha noen aktivert sikkerhetsgodkjenning.
  6. Kun port 25 (utgående) og 110 (inngående) som benyttes.

OBS: Benytter du e-post fra BOF og er tilkoblet et internett fra en annen leverandør må du endre utgående SMTP-server til det nettleverandøren benytter.

Har du e-post fra en annen leverandører trenger du kun å endre utgående SMTP-server til smtp.banetele.no. Ingen sikkerhetsgodkjenning for utgående e-post skal benyttes.

Veiledere

  1. Veileder for oppsett av e-post på Apple Mac Mail
  2. Veileder for oppsett av e-post på Apple iPhone og iPad
  3. Veileder for oppsett av e-post på Outlook 2010

Internett er tregt, får jeg det jeg betaler for?

Tregt internett kan komme av mange årsaker. Først bør man se til at man får den hastigheten man betaler for. Det gjør man via hastighetstest på internett. Skal man ta en slik hastighetstest så MÅ man gjøre det på følgende måte:

  1. Koble datamaskinen din direkte til vårt bredbåndsmodem (Thomson eller Zhone) med kabel
  2. Benytt alltid faststrøm på bærbare ved test. Mange bærebare PC-er begrenser netthastigheten når den benytter batteri.
  3. Restart modemet ved å ta ut strømmen i ca. 3 sekunder før du setter den inn igjen (viktig for at det skal fungere!)
  4. Dersom du har mulighet til å skru av det trådløse nettverket på maskinen mens du tester, så gjør det. Eventuelt ta ut strømmen på den trådløse routeren din.
  5. Gå deretter inn på nettsiden www.speedtest.net og kjør testen mot Raelingen-serveren. Test gjerne også mot www.nettfart.no etterpå.

Da skal man få svar på hvor rask internetthastigheten din var når du testet. Sammenlign resultatet med det du betaler for. Får du lavere hastighet enn det du betaler for så gjør følgende:

  1. Ta testen en gang til, trykk på Copy Direct Link og lim inn linken i en epost som du sender til oss på e-post.
  2. Prøv gjerne hastighetstesten i Sikkerhetsmodus på din PC. Det gjør du ved å trykke F8 under oppstart av maskinen og velg sikkerhetsmodus med nettverk.
  1. Gå til følgende adresse med din nettleser: http://192.168.0.1
  2. Standard brukernavn er «admin». Som standard er det ikke noe passord for å logge inn, kun brukernavn.
  3. Gå deretter til Setup også Wireless.
  4. Noen rutere må man gå nederst på listen og velge Manual Configuration etter du har trykket på Wireless Settings.
  5. Her inn skal du se SSID, som er navnet på nettverket, og WEP/WPA koden som er passordet på routeren.
  6. Skal du sette opp ny nettverksnøkkel (passord), bør også SSID (navnet) endres.